Ĺadny brzuch
Co lepsze: OpenGL, czy DirectX?
W wątku "Co lepsze: Delphi czy C++"(w ktorym toczy się spor o to który z tych języków jest leprzy) nie padła kąkretna odpowiedź, ciekawi mnie jak będzie w tym wypadku? Powiem szczeże że sam nie mam kąkretnego zdania na ten temat. Jednak z tego co wiem DirectX jest często aktualizowany i optymalizowany, co zapewnia mu leprzą przyszłość ...
He he mimo ze z początku byłem przeciwnikiem takich bazowych pytan, zmieniłem zdanie, co tam.
Jarecki
moje zdanie... znasz moje zdanie!
__________________________________________________Dlaczego świat wydaje się bardziej realny kiedy śnię niż gdy się obudzę? Skąd mogę wiedzieć, że moje zmysły mnie nie oszukują?
Moim zdaniem jeśli chcesz robić gry pod Win to naucz się przede wszystkim DirectX a potem OpenGL.
A jeśli chcesz robić gierki pod Linuxa to dużego wyboru nie masz :)
A, nie jestem prof. Miodkiem, ale pisz z ortografią :! :P
Nie kąkretny tylko konkretny !
Matiplus@interia.pl
Jako dysortografik czuje się zwolniony z odpowiedzialnosci pisania poprawną polszczyzną, o ile pamietam gdzies juz się o to kluciłem na jakims kanale...
Jarecki
No pewnie, że lepszy DirectX,
ponieważ jest szybszy, wygodniejszy i nie powoduje tyle "niedogodności" związanych z wolnymi komputerami co openGL. Z własnych doświadczeń wiem, że DirectX chodzi dobrze na słabszych komputerach, a OpenGl ma tendencje do błędów, skakania itp.
Tesz :shock:;) jestem wszystkim na dys (rodzice wlekli mnie do poradni jakiejśtam). Także nie czepiąć się ortograwii ;).
._-= EVERYTHING THAT HAS BEGINNING HAS AN END =-_.
Nie nie nie nie nie nie
DirectX nie jest lepszy
1)gorsza grafika (gorzej sie pracuje)
2)Linux jest popularny a będzie jeszcze bardziej i wtedy DX będzie nie potrzebny
no chyba że chcesz zostać po wsze czasy przy windzie no to napewno lepszy jest DX, ale wg mnie Linux za kilka lat będzie popularniej szy od windowsa (darmowy:), nie zawiesza sie...:D) i jak będziesz znał DX a nie OpenGL-a to będziesz tracił dużo czsu na nadrabianie
zaległości.
Z drugiej jednak strony to czasu kiedy jeszcze to pokolenie będzie egzysttowało winda znajdzie zwolenników :(
Ja się ucze C++ i OpenGL bo chce przejść na Linuxa :)
wg mnie lepszy jest OpenGL i go polecam :):):):):):):)
Po pierwsze:
To, czy OpenGL jest lepszy od DX zalezy tylko i wylacznie od tego, w czym programiscie jest latwiej, i jak go uzywa.
Po drugie:
Nalezy tu takze zwrocic uwage na fakt, iz Direct X zawiera oprocz komponentu graficznego (Direct Graphics) takze moduly obslugi urzadzen wejscia, sieci i dzwieku, a OpenGL (jak sama nazwa wskazuje) takich dodatkow nie posiada (pewne nadzieje moze budzic OpenML [Open Multimedia Library]; spotkalem sie z tym gdzies na gamedevie, ale nie zglebialem tego watku).
Po trzecie:
Pomiedzy Direct Graphics a Open GL sa pewne roznice, ie. uklad wspolrzednych. Dodatkowo specyfikacja Open GL implementuje obiekty takie jak macierze czy kwanterniony (co prawda sa rozne opinie na temat sposobu implementacji, ale...), ktore w przypadku specyfikacji Open GL musza byc pisane wlasnorecznie.
Po czwarte:
"Skladnia" Open GL bardziej przypomina skladnie z C, czyli sproro struktur, i funkcji na nich pracujacych, a zero programowania obiektowo orientowanego. Spowodowane jest to tym, iz w srodowisku Unix`owcow (nie wiedziec dlaczego) wciaz dominuje stary C. Direct Graphics (bagatela, caly DX) natomiast opiera sie na tkzw. COM`ie (Component Object Model) - dosyc ciekawym i zawilym, ale jednak wykorzystujacym w ogromnym stopniu programowanie obiektowo-orientowane modelu. Pod tym wzgledem kwestja wyboru jest to, na jakim poziomie C++ ktos woli programowac.
Po piate:
W tej chwili wielkie i male korporacje, oraz wielu samotnych programistow gier zaczyna zauwazac bardzo dobra platforme dla aplikacji rozrywkowych, jaka jest Linux, tak wiec mimowolnie wszystko powoli przechodzi na Open GL. Drect X jeszcze kroluje, ale myslac przyslosciowo, warto by przynajmniej troche zaznajomic sie z Open GL.
Po szoste (offtopic):
-> Jarecki - tutaj, w Krakowie, w 2 Liceum na kolkach talentow mialem wykladowce z informatyki (ktory co prawda uczyl w 5 lic.), ktory mawial:
cytat:
Informatyka jest nauka interdyscyplinarna, wiec znajomosc ortografii obowiazuje.
//==========================================
//Pozdrawiam.
//==========================================
Resistance is futile !
cytat:Jarecki napisał:
Jako dysortografik czuje się zwolniony z odpowiedzialnosci pisania poprawną polszczyzną, o ile pamietam gdzies juz się o to kluciłem na jakims kanale...
Jarecki
Hyba rze tak :)
Ktoś napisał, że DirextX jest gorsze. Szczerze nie wiem, co jest lepsze. Takie pytanie kieruj do zaawansowanych programistów, bo lamer nie będzie wiedział jakie są różnice są między OGL-em i DX-em.
A skąd wiadmo, że linux przejmnie kontrolę nad rynkiem. a zgodzisz się ze mną, że Win i tak przejmuje przynajmniej 70% kompów (już nie ważne czy pirackie czy oryginalne :) ). Linux szczerze powiedziawszy dopiero podbija rynek. A jak nagle wyskoczy MacOS, BeOS albo jakiś darmowy system Microsoftu (cuda się zdarzają 8)).
Wszystko się może zdarzyć, nie wiesz, co się stanie.
Matiplus@interia.pl
mam takie pytanie: piszecie dla siebie czy dla zyskow? jezeli piszecie dla siebie to piszecie w tym do czego macie lepsze dojscie, albo w czym wam wygodniej. jezeli jednak pisecie dla zysku to... tu sie mi slowo urywa.... zaczne od nowa.... jezeli pisecie dla zysku to: badacie rynek: kto ile jakie i czego.... zbieracie programistow i "ankieta": w czym lepiej, wygodniej, szybciej..... "sonadz": w czym jakim ktory mniej prob stabilmiejszy szybszy wydajniejszy.... podsumowajac. wyniez ten w ktory ci wygodniej, zobacz te 2 i porownaj, zapytaj sie tych ktorzy potrafia pisac w 1 i 2
/*Dlaczego świat wydaje się bardziej realny kiedy śnię niż gdy się obudzę? Skąd mogę wiedzieć, że moje zmysły mnie nie oszukują?*/
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl zsf.htw.pl
W wątku "Co lepsze: Delphi czy C++"(w ktorym toczy się spor o to który z tych języków jest leprzy) nie padła kąkretna odpowiedź, ciekawi mnie jak będzie w tym wypadku? Powiem szczeże że sam nie mam kąkretnego zdania na ten temat. Jednak z tego co wiem DirectX jest często aktualizowany i optymalizowany, co zapewnia mu leprzą przyszłość ...
He he mimo ze z początku byłem przeciwnikiem takich bazowych pytan, zmieniłem zdanie, co tam.
Jarecki
moje zdanie... znasz moje zdanie!
__________________________________________________Dlaczego świat wydaje się bardziej realny kiedy śnię niż gdy się obudzę? Skąd mogę wiedzieć, że moje zmysły mnie nie oszukują?
Moim zdaniem jeśli chcesz robić gry pod Win to naucz się przede wszystkim DirectX a potem OpenGL.
A jeśli chcesz robić gierki pod Linuxa to dużego wyboru nie masz :)
A, nie jestem prof. Miodkiem, ale pisz z ortografią :! :P
Nie kąkretny tylko konkretny !
Matiplus@interia.pl
Jako dysortografik czuje się zwolniony z odpowiedzialnosci pisania poprawną polszczyzną, o ile pamietam gdzies juz się o to kluciłem na jakims kanale...
Jarecki
No pewnie, że lepszy DirectX,
ponieważ jest szybszy, wygodniejszy i nie powoduje tyle "niedogodności" związanych z wolnymi komputerami co openGL. Z własnych doświadczeń wiem, że DirectX chodzi dobrze na słabszych komputerach, a OpenGl ma tendencje do błędów, skakania itp.
Tesz :shock:;) jestem wszystkim na dys (rodzice wlekli mnie do poradni jakiejśtam). Także nie czepiąć się ortograwii ;).
._-= EVERYTHING THAT HAS BEGINNING HAS AN END =-_.
Nie nie nie nie nie nie
DirectX nie jest lepszy
1)gorsza grafika (gorzej sie pracuje)
2)Linux jest popularny a będzie jeszcze bardziej i wtedy DX będzie nie potrzebny
no chyba że chcesz zostać po wsze czasy przy windzie no to napewno lepszy jest DX, ale wg mnie Linux za kilka lat będzie popularniej szy od windowsa (darmowy:), nie zawiesza sie...:D) i jak będziesz znał DX a nie OpenGL-a to będziesz tracił dużo czsu na nadrabianie
zaległości.
Z drugiej jednak strony to czasu kiedy jeszcze to pokolenie będzie egzysttowało winda znajdzie zwolenników :(
Ja się ucze C++ i OpenGL bo chce przejść na Linuxa :)
wg mnie lepszy jest OpenGL i go polecam :):):):):):):)
Po pierwsze:
To, czy OpenGL jest lepszy od DX zalezy tylko i wylacznie od tego, w czym programiscie jest latwiej, i jak go uzywa.
Po drugie:
Nalezy tu takze zwrocic uwage na fakt, iz Direct X zawiera oprocz komponentu graficznego (Direct Graphics) takze moduly obslugi urzadzen wejscia, sieci i dzwieku, a OpenGL (jak sama nazwa wskazuje) takich dodatkow nie posiada (pewne nadzieje moze budzic OpenML [Open Multimedia Library]; spotkalem sie z tym gdzies na gamedevie, ale nie zglebialem tego watku).
Po trzecie:
Pomiedzy Direct Graphics a Open GL sa pewne roznice, ie. uklad wspolrzednych. Dodatkowo specyfikacja Open GL implementuje obiekty takie jak macierze czy kwanterniony (co prawda sa rozne opinie na temat sposobu implementacji, ale...), ktore w przypadku specyfikacji Open GL musza byc pisane wlasnorecznie.
Po czwarte:
"Skladnia" Open GL bardziej przypomina skladnie z C, czyli sproro struktur, i funkcji na nich pracujacych, a zero programowania obiektowo orientowanego. Spowodowane jest to tym, iz w srodowisku Unix`owcow (nie wiedziec dlaczego) wciaz dominuje stary C. Direct Graphics (bagatela, caly DX) natomiast opiera sie na tkzw. COM`ie (Component Object Model) - dosyc ciekawym i zawilym, ale jednak wykorzystujacym w ogromnym stopniu programowanie obiektowo-orientowane modelu. Pod tym wzgledem kwestja wyboru jest to, na jakim poziomie C++ ktos woli programowac.
Po piate:
W tej chwili wielkie i male korporacje, oraz wielu samotnych programistow gier zaczyna zauwazac bardzo dobra platforme dla aplikacji rozrywkowych, jaka jest Linux, tak wiec mimowolnie wszystko powoli przechodzi na Open GL. Drect X jeszcze kroluje, ale myslac przyslosciowo, warto by przynajmniej troche zaznajomic sie z Open GL.
Po szoste (offtopic):
-> Jarecki - tutaj, w Krakowie, w 2 Liceum na kolkach talentow mialem wykladowce z informatyki (ktory co prawda uczyl w 5 lic.), ktory mawial:
cytat:
Informatyka jest nauka interdyscyplinarna, wiec znajomosc ortografii obowiazuje.
//==========================================
//Pozdrawiam.
//==========================================
Resistance is futile !
cytat:Jarecki napisał:
Jako dysortografik czuje się zwolniony z odpowiedzialnosci pisania poprawną polszczyzną, o ile pamietam gdzies juz się o to kluciłem na jakims kanale...
Jarecki
Hyba rze tak :)
Ktoś napisał, że DirextX jest gorsze. Szczerze nie wiem, co jest lepsze. Takie pytanie kieruj do zaawansowanych programistów, bo lamer nie będzie wiedział jakie są różnice są między OGL-em i DX-em.
A skąd wiadmo, że linux przejmnie kontrolę nad rynkiem. a zgodzisz się ze mną, że Win i tak przejmuje przynajmniej 70% kompów (już nie ważne czy pirackie czy oryginalne :) ). Linux szczerze powiedziawszy dopiero podbija rynek. A jak nagle wyskoczy MacOS, BeOS albo jakiś darmowy system Microsoftu (cuda się zdarzają 8)).
Wszystko się może zdarzyć, nie wiesz, co się stanie.
Matiplus@interia.pl
mam takie pytanie: piszecie dla siebie czy dla zyskow? jezeli piszecie dla siebie to piszecie w tym do czego macie lepsze dojscie, albo w czym wam wygodniej. jezeli jednak pisecie dla zysku to... tu sie mi slowo urywa.... zaczne od nowa.... jezeli pisecie dla zysku to: badacie rynek: kto ile jakie i czego.... zbieracie programistow i "ankieta": w czym lepiej, wygodniej, szybciej..... "sonadz": w czym jakim ktory mniej prob stabilmiejszy szybszy wydajniejszy.... podsumowajac. wyniez ten w ktory ci wygodniej, zobacz te 2 i porownaj, zapytaj sie tych ktorzy potrafia pisac w 1 i 2
/*Dlaczego świat wydaje się bardziej realny kiedy śnię niż gdy się obudzę? Skąd mogę wiedzieć, że moje zmysły mnie nie oszukują?*/